Over de film

Britt (11) is beelddenker. Beelddenken wordt gezien als een leerprobleem in het onderwijs. Het kost Britt veel moeite om de vertaalslag te maken van beelden naar letters en cijfers en andersom. Ze heeft het moeilijk met de toetsen en vreest voor de afrekening aan het einde van groep 8. Ze worstelt zich door het onderwijs heen en probeert zich te verhouden tot de ‘grote mensenwereld’. Haar droom om binnenhuisarchitect te worden raakt steeds meer ondergesneeuwd en haar zelfvertrouwen ligt onder vuur. Kan ze op tijd een weg vinden om te laten zien wat ze in zich heeft, voordat ze de overgang maakt naar de middelbare school?

 

Achtergrond informatie ‘Beelddenken’
Rond het vierde levensjaar krijgen kinderen onbewust een voorkeur voor het visuele leer- en denksysteem (beelddenken) of het verbale leer- en denksysteem (taaldenken). Uit een onderzoek door Prof. Dr. Jaap Murre is gebleken dat 60% van de mensen de voorkeur heeft voor beelddenken. Beelddenkers zijn creatief, zien verbanden en richten zich op het geheel. Onze samenleving is vooral talig ingesteld, in het onderwijs en binnen bedrijven wordt er overwegend verbaal informatie overgedragen. Een beelddenker moet zich hierop aanpassen en de vertaalslag maken, maar de een gaat dat makkelijker af dan de ander.